Понеділок, 16 Вересня, 2024

Трамвай у Конотопі: чим цікава його історія?

А ви знаєте, що Конотоп вважається другим найменшим містом в Україні, де є трамваї? По його коліях довгий сам курсували вагони КТМ5-М3, які вважаються найстарішими в Україні та Європі. Знавці та любителі трамваїв називають Конотоп самим унікальним містом, де є трамвай. Трамвайні колії в Конотопі – єдині на Сумщині та найкоротші в Україні. Більше на sumy-future.com.ua.

Історія виникнення трамвайної лінії

Потреба у стабільному транспортному сполученні у Конотопі виникла одразу після Другої світової війни. У той час містянам на великі відстані доводилося йти пішки. Саме тоді було вирішено побудувати у місті трамвайні колії. 

Перші трамвайні лінії з’явилися в Конотопі у середині ХХ сторіччя. Тоді на суботник 24 квітня 1949 року, на якому планували проведення робіт з підготовки майбутньої траси, вийшло 3440 осіб з потрібним інструментом. Необхідне обладнання для побудови колій жителям Конотопа було надано від залізниці та кількох українських міст, зокрема від Києва та Харкова. Люди на суботнику працювали 6 годин, трудове натхнення городян підтримували п’ять духових оркестрів. За спогадами ініціаторів запуску трамвайного руху, за день два кілометри колії були підготовлені для вкладення матеріалів верхнього шару. Зовсім скоро Рада Міністрів Української республіки ухвалила побудову трамвайних шляхів в Конотопі та виділила на цю справу 370 тисяч карбованців. 

Будівництво трамвайних ліній в місті завершилося до закінчення 1949 року. Вже в грудні 1949 року в Конотопі вагони урочисто почали рух трамвайними коліями. На честь цієї події був зібраний багатолюдний мітинг. Довжина трамвайної колії складала 3440 метри, за маршрутом курсували дерев’яні вагони з двома кабінами управління. Цікаво, що в кабінах не було крісла для машиніста: він керував вагонами лише стоячі. 

З часом у конотопському до трамвайного парку почали надходити нові вагони. У 1950 році їх було вже п’ять, до 1990 року кількість вагонів зросла до сорока. Це були вагони типу КТМ5-М3, що вироблялися на радянських заводах. 

Зоряним часом для конотопського трамвая можна назвати останні роки ХХ століття. З 1988 року по 1999 рік по трамвайних лініях курсували 25 спарених вагонів. Кондукторів на маршрутах не було. Проїзні талони пасажири купляли у машиністів, а також їх продавали у спеціальних крамничках (кіосках) на зупинках трамваїв.  

Добрі традиції та розвиток

Перші вагони до Конотопу прибули з Німеччини. Спочатку їх доставили до Москви, а потім вони переїхали до українського містечка. Спираючись на цей факт, можна зауважити, що від самого початку конотопські трамваї були пов’язані з європейськими виробниками.

І ця традиція продовжується. У 2019 році до Конотопу прибуло дев’ять вживаних трамвайних вагонів від виробника ів Tatra, що до того їздили вулицями Риги. 

У 2023 році Польща передала Конотопу 23 вагони виробника Konstal. Невдовзі 25 трамваїв чеського виробника Tatra T6A5 було відправлено до України з міста Острави. У 2024 році вулицями Конотопу курсує вже 56 трамвайних вагонів, що суттєво впливає на відновлення та зміцнення транспортного сполучення у місті. 

Мер Конотопа Артем Семеніхін брав безпосередню участь у переговорах про передачу місту трамвайних вагонів і тримає діяльність тролейбусного парку під особистим контролем. 

Загальна протяжність трамвайних колій у Конотопі становить 27,5 кілометрів. Довгий час ця трамвайна мережа вважалася найменшою в Європі. Трамваї курсують по місту згідно трьох маршрутів. Як розповідав мер міста Артем Семеніхін, за приблизними підрахунками, трамвайними коліями щоденно користується щонайменше чотири тисячі осіб. Майже третина кількості – пасажири пільгових категорій. 

1 червня 2004 року в Конотопі урочисто відкрили пам’ятник трамваю. Він знаходиться біля трамвайного управління по вулиці Успенсько-Троїцькій.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.