На Петропавлівському міському кладовищі Сум, повідомляє сайт sumy-future, можна побачити справжні некрополі, авторами яких є найвідоміші європейські та українські скульптори. Серед них виділяються два справжніх витвори мистецтва – «Янгол з дитиною» (або «Два янгола») та «Голгофа».
Колись цей архітектурний ансамбль вважався найкращим надгробним пам’ятником світу, а належав він сім’ї меценатів та цукрових магнатів Харитоненко. Вони не пошкодували грошей на справжні витвори мистецтва французького скульптора зі світовим ім’ям Арістіда-Онесіма Круазі. До речі, копії сумських «Янгола з дитиною» та «Голгофи» прикрашають Лувр, а інші роботи Круазі можна побачити в Пале-Рояль та садах Паризької мерії.
Два янголи для зраненої душі
«Цукровий король» Павло Харитоненко – одна з найвпливовіших та найвагоміших постатей Слобожанщини та Сум кінця 19-го- початку 20-го сторіччя. Освічена людина, геніальний підприємець і меценат, що «подарував» місту Троїцький собор, Костел Благовіщення Пресвятої Діви Марії, кадетський корпус та інші знакові споруди, цікавився новаторськими ідеями та ноу-хау.
Не дивно, що Павло Харитоненко відвідував різноманітні виставки за кордоном та знайомився з передовими та прогресивними технологіями та культурними надбаннями сусідів. Так, існує дві версії того як скульптури великого Круазі опинилися у Сумах.
За однією з них, разом з дружиною Вірою Андріївною Харитоненко відправився на одну з найвідоміших виставок робіт всесвітньо відомих скульпторів у Парижі. Там уяву подружжя вразила скульптура янгола, що тримає на руках маленьку дівчинку. Побачене відгукнулося у душі Харитоненків, адже незадовго до поїздки у Францію подружжя втратило улюблену дочку Зінаїду. Тоді Віра та Павло вирішили увіковічити пам’ять дівчинки у скульптурі, і передали фотокартки Зінаїди Круазі. Він доопрацював обличчя дівчинки зі скульптури і зробив її схожою на дочку Харитоненків. А пізніше готовий пам’ятник доставили прямісінько з Парижу в Суми.
Але така версія подій потребує уточнень. На скульптурі є дата виготовлення – серпень 1889 року. А як відомо з бібліографічних джерел, Зінаїди не стало в травні 1889. Отже, Круазі знадобилося кілька місяців на виготовлення надгробної скульптури. Так, є підстави стверджувати, що пам’ятник було зроблено саме на замовлення, а не доопрацьовано.
Світовий шедевр у мармурі
Що цікаво, у 1894 році Павло Харитоненко вирішив ще раз звернутися до відомого француз, але вже з іншого приводу – у мармурі він захотів увіковічнити пам’ять свого батька, Івана Герасимовича. Так у родинній усипальні з’явилася “Голгофа”. До речі, схожий пам’ятник стоїть і на могилі самого Круазі.
За ці витвори мистецтва у вигляді скульптурного ансамблю сімейної усипальниці «цукровий король» заплатив нечувані на той час гроші – 2 млн. золотих. Скульптури вийшли дійсно вражаючими та стали культурним надбанням не тільки Сум, але й визнаним світовим шедевром.