П’ятниця, 19 Квітня, 2024

Історія найстарішого сумського мосту: той, що відродився не раз

За довгу історію міста у Сумах було близько двадцяти мостів. Звичайно, далеко не всі вони дожили до нашого часу, але найстаріший стоїть і понині, хоч і далеко не в первозданному вигляді. Далі на sumy-future.

Найстаріший міст міста

Історія Харківського мосту цікава та вражаюча. Він вважається найстарішим мостом у місті.

Аж до тридцятих років минулого століття на Харківській дорозі мостів налічувалося 5. Чому так багато? Це був каскад з мостів, що йшли один за одним, вони допомагали навантаженим возам пройти п’ять рукавів річки Псел, які одержали назву «Харківські греблі».

Історія річкових рукавів сумна – вони частково пересохли, частково були штучно осушені, а замість них виросли нові мікрорайони та будинки. Зрештою, «вижив» лише один міст.

Тоді він, як і його «побратими» був дерев’яним, але в 30-ті роки ХХ століття конструкцію змінили на бетонну. Щоправда, її було зруйновано під час війни, але на її місці з’явилася нова.

Під час Другої світової війни Харківський міст, споруду тридцятих років, підірвали, а будівництво нового розпочалося у 1960-х роках. Але його доля була незавидною. Він виявився вужчим, ніж було необхідно. Тоді міст було вирішено розширити до потрібних розмірів. Цим питанням зайнялися наприкінці 70-х років минулого століття.

Так, у безпосередній близькості до існуючого почали будівництво нового, потім мости просто з’єднали, і таким чином було досягнуто необхідної ширини проїжджої частини — 25 метрів. Разом із тротуарами цей параметр перевищує 50 метрів.Саме такий розмір дозволив транспорту безперешкодно рухатися у 3 ряди у двох напрямках.

Будували міст на намивних ґрунтах – бурили свердловини, закладали металеву арматуру та заливали бетоном. Роботи з будівництва об’єкту виконував київський мостопоїзд №500 столичного тресту «Мостобуд».

Сьогодні Харківський міст існує у тому вигляді, в якому його було відбудовано наприкінці сімдесятих. Його довжина становить 135,6 метра, ширина проїжджої частини – 26,4 метра, а тротуарів – 10,8 та 11,7 метрів відповідно.

Влітку 2018 року від Харківського мосту відвалилися поручні – вони впали у Псел, щоправда, огорожу швидко відновили. Після цього вже наприкінці осені було вирішено терміново обстежити об’єкт – міст потребував термінового ремонту. Лише у грудні 2019 року його «підлатали».

Знакові мости Сум

Варто згадати ще два великі і знакові для міста мости – в районі КРЗ і той, що веде з вулиці Кірова на Прокоф’єва.

Довжина мосту в районі КРЗ, який збудували у 1974-75 роках, становить 133 метри. Зводити його було непросто. Для встановлення залізобетонних опор намивали острів аж до середини річки, потім же його розмивали. У ґрунті бурили заглиблення, закладали арматуру та заливали бетон – на той час це була новаторська технологія будівництва.

Міст із вулиці Кірова на вулицю Прокоф’єва з’явився у місті в середині 80-х ХХ століття.

У місті є пішохідні мости через річку Псел, які мають для Сум величезне значення. Їх два, і будувало обидва ЗАТ «Сумимостобуд». Вони з’явилися вже у ХХІ столітті та змінили «на посту» застарілі понтони. Вони завдавали ряд незручностей, особливо навесні, коли мости необхідно було розводити, щоб їх не пошкодив льодоходом.

Спочатку збудували міст, який з’єднує береги району вул. Псільській та вул. Заливної. Будівництво цього об’єкту входило у плани міста давно – у той час, коли як гриби після дощу почали рости нові мікрорайони. Майже двадцять років сумчанам довелося чекати на реалізацію проекту, і ось, у 2000 році це сталося! Довжина мосту становить 108 метрів, а ширина – 4,5 метра.

А ось у районі вулиці Прокоф’єва міст довший – 165 метра, а його ширина становить 5,25 метра.

Latest Posts

.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.